ABDUL HAMID MUDJIB HAMID BERSHOLAWAT

Selasa, 24 September 2013

طالما أشكو غرامي( Begitu lama aku mengadukan cintaku - Wahai 'Cahaya Alam Semesta!")

=================
TOLAMA ASHJUU GHARAAMII.

  طالما أشكو غرامي
======================


Tolamaa ashkuu gharamii
Yaa nuural wujuud
Wa unaadii yaa tihaamii
yaama 'adinal juud

munyatii aqsaa maraamii
Ahzaa bigh shuhud
Wa araa baabas salaami
yaa zakil juduud

Yaa tiraazal kauni innii
'Asdhiq mustahaam
Mughramun wal madhu fanni
Yaa badrat tamaam

Isriffil 'iiraadha 'annii
Adhnaanil ghraam
Fiika qad ahsantu zanni
Yaa saamil 'uhuud

Yaa siraajal anbiyaa'
Yaa 'aalil janaad
Yaa imaamal atqiyaa
Inna qalbii zaab

Wa 'alaikallahu sollaa
Rabbii zul jalaal
Yakfii yaa nuural ahillah
Inna hajrii toal.

Terjemahan:

✿ ܓBegitu lama aku mengadukan cintaku - Wahai 'Cahaya Alam Semesta!"
Dan begitu lama aku menyeru, Wahai nabi yang lahir di Tihamah (mekah),
Wahai 'Lombong Kedermawanan'!!

✿ ܓHarapan dan cita-citaku yang tertinggi adalah - agar dapat sentiasa kusaksikan pusaramu.

✿ ܓDan agar dapat kulihat pintu Babus-Salam di Masjidmu, wahai nabi yang suci para leluhurnya!

✿ ܓWalai 'Sulaman penghias Alam Semesta', sesungguhnya aku - benar-benar sedang dirundung cinta bersulam derita.

✿ ܓMabuk kepayang denganmu, sedangkan madah pujian menjadi seniku, Wahai 'Purnama Nan Sempurna'!

✿ ܓHindarkanlahberpaling dariku! - Cintaku ini telah melemah-longlaikan tubuhku.

✿ ܓSungguh aku telah manaruh sangkaan baik terhadapmu, Wahai nabi yang tinggi dan luhur janji-janjinya!

✿ ܓWahai 'lentera para Nabi' - Wahai Nabi yang tinggi kedudukannya!

✿ ܓWahai Pemimpin Orang-orang Yang Bertaqwa - Sesungguhnya hatiku ini telah mencair (lantaran panasnya kobaran api cinta)

✿ ܓKe atasmu semoga Allah melimpahkan rahmatNya - Dialah Tuhanku yang memiliki keagungan.

✿ ܓCukuplah, Wahai 'Cahaya Rembulan" - Sesungguhnya aku telah ditinggalkan dan dipulaukan olehmu begitu lama....


Tidak ada komentar:

Posting Komentar