Ratib Al-Habib Umar bin Abdurrahman Al-Attas
Ratib Al-Habib Umar bin Abdurrahman Al-Attas
Al-Fatihatu ilaa hadhrati al-habib Sayyidina Muhammadin S.A.W. wa
aalihi wa sahbihi wa man waalaahu. Wa ilaa ruuhi sayyidina al-Habib Umar
bin Abdurrahman Al-Attas, shohibi ratib, wa syeich Ali bin Abdillaahi
al-Baaras. wa usuulihim wa furuu’ihim annallaaha jataghasyaahum
bir’rahmati wal maghfirati al-fatiha. A’uudhu billaahi minasy’yaitaani
rajiim. Bismillaahirahmaanirahiim. Alhamdulillaahi rabbil aalamiin.
Arrahmaanirahiim maalikijawmid’diin. Ijaakana’buduu wa ijaa
kanastaiin.Ihdinas’siraatal mustaqiim. Siraathal’ladhiina anámtu alaihim
Ghairil maghdhuu alaihim walaa dhaaliin. Aamiin. Lau’anzalnaa haadhal
qur’aana alaa Jabalin lara’aitahu ghaasyian mutasad’dian min
ghasy’yatil’laahi wa tilkal amthaalu nadhribuhaa linnaasi la’allahum
jatafakkaruun. Huwallaahul ladhii laa ilaaha illaa huwa aalimul ghai’bi
wa shahaadati huwa rahmaanirahiim. Huwallaahul ladhii laa ilaaha illaa
huwa al-malikul Qud’duusu salaamul mu’minul muhaiminul aziizul Jabbaarul
mutakabbiru subhaanallaahi amma jusyrikuun. Huwallaahul ghaalikul
baari’ul musawwiru lahul asmaa’ul husnaa jusabbihu lahu maa fii
samaawaati wal ardhi wa huwal aziizul haqiim.
A’uudhu billaahis samii’il aliimi minasy’syaitaani rajiim(3x).
A’uudhu bikalimaatillaahi taamaati min syarri maa ghalaqa(3x).
Bismillaahil ladhii laa jadhurru ma’asmihii syai’un fil ardhi walaa fis’samaa’i wahuwassamii’ul aliim(3x).
Bismillaahirahmaanirahiim, walaa hawlaa walaa quwwata illaabillaahil alijjil adhiim(10x).
Bismillaahirahmaanirahiim(3x).
Bismillaahi tahassanaa billaahi, bismillaahi tawakkalnaa billlaahi(3x).
Bismillaahi aamannaa billaahi wa man ju’min billaahi laa ghawfun alaihi(3x).
Subhaanallaahi azzallaahu subhaanallaahi jal’lallaahu(3x).
Subhaanalaahi wa bihamdihi subhaanallaahil adhiim(3x).
Subhaanallaahi wal handulillaahi walaa ilaaha illallaahu wallaahu akbar(4x).
Yaa, lathiifan bighalqihi yaa, Aliiman bighalqihi yaa, ghabiiran
bighalqihi al-tufbinaa yaa, lathiifu yaa, aliimu yaa, ghabiir(3x).
Yaa, lathiifan lam jazal al-tufbinaa fiimaa nazal innaka lathiifu lam tazal al-tufbinaa wal muslimiin(3x).
Laa ilaaha illallaah(40x).
Muhammadur’rasuulullaah(1x).
Hasbunallaahu wa ni’mal wakiil(7x).
Allahumma salli alaa Muhammadin allahumma salli alaihi wa sallim(11x).
Astghfirullaah(11x).
Taa’ibuuna illallaah(3x).
Yaa, allaahu bihaa yaa, allaahu yaa, kariimu yaa, allaahu bihusnil ghaatimah(3x).
Ghufranaka rabbanaa wa ilajkal masiir laa jukalliful’laaha nafsan
illaa wus’ahaa lahaa maa kasabat wa alaihaa maa aktasabat rabbanaa laa
tu’agidhnaa in’nasiinaa aw’agta’naa rabbanaa walaa tahmil alainaa isran
kamaa hamaltahu alal’ladhiina min qablinaa rabbanaa walaa tuhammilnaa
maalaa qatalanaa bihi wa’fu annaa wagh firlanaa warhamnaa anta mawlaanaa
fansurnaa alal qawmil kaafiriin. Al-Fatihatu ilaa Hadhrati sayyidinaa
wa Habibinaa wa Syafi’inaa rasuulillaahi Muhammad ibn Abdillaahi
sallallaahu alaihi wa aalihi wa ashaabihi wa azwaajihi wa dhurri’jaatihi
bi’annallaaha ju’lii darajaatihim fil jannati wa janfa’unaa bi
asraarihim wa anwaarihim wa uluumihim fid’diini wa dunjaa wal aaghirati
wa jadz’alunaa min hizbihim wa jarzuqnaa mahabbatuhum wa jatawafaanaa
alaa millatihim wa jah’syurnaa fii zumratihim. Al-Fatiha athaa
bakumullaah.(Surat al-fatiha).
—————————————————————————————–
Makna Ratib
Perkataan
Ratib mempunyai banyak erti. Ratib yang dimaksudkan di sini berasal
dari perkataan (rattaba) bererti mengaturkan atau menyusun. Ratib adalah
sesuatu yang tersusun, teratur dengan rapinya. Sembahyang sunnah
Rawatib adalah antara sembahyang-sembahyang sunnah yang diamalkan pada
waktu-waktu yang tertentu oleh Nabi s.a.w. Ratib al-Attas mengandungi
zikir, ayat-ayat al-Quran dan doa-doa yang telah sedia tersusun oleh
al-Habib Umar bin Abdul Rahman al-Attas yang juga dibaca pada
waktu-waktu yang tertentu.
Istilah
Ratib digunakan kebanyakkannya di negeri Hadhramaut dalam menyebut
zikir-zikir yang biasanya pendek dengan bilangan kiraan zikir yang
sedikit (seperti 3, 7, 10, 11 dan 40 kali), senang diamalkan dan dibaca
pada waktu-waktu yang tertentu iaitu sekali pada waktu pagi dan sekali
pada waktu malam. Terdapat Ratib al-Haddad, Ratib al-Aidrus, Ratib
al-Muhdhor dan lain-lain.
Keutamaan Ratib
Berkata
sebilangan ulama ahli salaf, antara keutamaan ratib ini bagi mereka
yang tetap mengamalkannya, adalah dipanjangkan umur, mendapat Husnul-Khatimah, menjaga segala kepunyaannya di laut dan di bumi dan senantiasa berada dalam perlindungan Allah.
Bagi mereka yang mempunyai hajat yang tertentu, membaca ratib pada
suatu tempat yang kosong dengan berwuduk, mengadap kiblat dan berniat
apa kehendaknya, Insya-Allah dimustajabkan Allah. Para salaf berkata ia
amat mujarrab dalam menyampaikan segala permintaan jika dibacanya
sebanyak 41 kali.
Antara kelebihan ratib ini adalah, ia menjaga rumahnya dan 40 rumah-rumah jirannya dari kebakaran, kecurian dan terkena sihir. As-Syeikh Ali Baras berkata: “Apabila dibaca dalam suatu kampung atau suatu tempat, ia mengamankan ahlinya seperti dijaga oleh 70 pahlawan yang bekuda. Ratib ini mengandungi rahsia-rahsia yang bermanfaat. Mereka yang tetap mengamalkannya akan diampunkan Allah dosa-dosanya walaupun sebanyak buih di laut.”
Bagi mereka yang terkena sihir dan membaca ratib, Insya-Allah diselamatkan Allah dengan berkat Asma’ Allah, ayat-ayat al-Quran dan amalan Nabi Muhammad s.a.w.
Al-Habib Husein bin Abdullah bin Muhammad bin Mohsen bin Husein al-Attas berkata: “Mereka yang mengamalkan ratib dan terpatuk ular nescaya tidak akan terjadi apa-apa pada dirinya. Bagi orang yang takut nescaya akan selamat dari segala yang ditakuti. Pernah ada seorang yang diserang oleh 15 orang pencuri dan dia selamat.”
Pernah datang satu kumpulan mengadu akan hal mereka yang dikelilingi musuh. Al-Habib Husein menyuruh mereka membaca ratib dan beliau jamin Insya-Allah mereka akan selamat.
Antara kelebihan ratib ini adalah, ia menjaga rumahnya dan 40 rumah-rumah jirannya dari kebakaran, kecurian dan terkena sihir. As-Syeikh Ali Baras berkata: “Apabila dibaca dalam suatu kampung atau suatu tempat, ia mengamankan ahlinya seperti dijaga oleh 70 pahlawan yang bekuda. Ratib ini mengandungi rahsia-rahsia yang bermanfaat. Mereka yang tetap mengamalkannya akan diampunkan Allah dosa-dosanya walaupun sebanyak buih di laut.”
Bagi mereka yang terkena sihir dan membaca ratib, Insya-Allah diselamatkan Allah dengan berkat Asma’ Allah, ayat-ayat al-Quran dan amalan Nabi Muhammad s.a.w.
Al-Habib Husein bin Abdullah bin Muhammad bin Mohsen bin Husein al-Attas berkata: “Mereka yang mengamalkan ratib dan terpatuk ular nescaya tidak akan terjadi apa-apa pada dirinya. Bagi orang yang takut nescaya akan selamat dari segala yang ditakuti. Pernah ada seorang yang diserang oleh 15 orang pencuri dan dia selamat.”
Pernah datang satu kumpulan mengadu akan hal mereka yang dikelilingi musuh. Al-Habib Husein menyuruh mereka membaca ratib dan beliau jamin Insya-Allah mereka akan selamat.
Ada
sebuah kampung yang cukup yakin dengan Habib Umar al-Attas dan tidak
tinggal dalam membaca ratibnya. Kecil, besar, tua dan muda setiap malam
mereka membaca ratib beramai-ramai dengan suara yang kuat. Kebetulan
kampung itu mempunyai musuh yang hendak menyerang mereka. Kumpulan musuh
ini menghantar seorang pengintip untuk mencari rahsia tempat mereka
supaya dapat diserang. Kebetulan pada waktu si pengintip datang dengan
sembunyi-sembunyi mereka sedang membaca ratib dan sampai kepada zikir:
Ertinya: Dengan nama Allah, kami beriman kepada Allah dan barang siapa yang beriman kepada Allah tiada takut baginya!
Ertinya: Dengan nama Allah, kami beriman kepada Allah dan barang siapa yang beriman kepada Allah tiada takut baginya!
Mendengar tiada takut baginya, dan
diulangi sampai tiga kali, si pengintip terus menjadi takut dan kembali
lalu menceritakan kepada orang-orangnya apa yang dia dengar dan mereka
tidak jadi menyerang. Maka selamatlah kampung itu.
Nama-nama Ratib
Nama-nama Ratib
Ratib al-Habib Umar bin Abdurrahman ini mempunyai banyak nama. Antaranya adalah:
Ertinya: Sesuatu yang sukar diperolehi dan kunci bagi pintu penghubung kepada Allah. Nama inilah yang dipilih oleh al-Habib Muhammad bin Salem al-Attas apabila menyusun Ratib al-Habib Umar dalam bahasa Arab, Melayu dan Tamil.
Ertinya: Kubu yang kukuh.
Ertinya: Belerang yang merah. Satu istilah bagi mentafsirkan sesuatu benda yang amat berharga yang sukar didapati pada sebarang waktu atau tempat.
Ertinya: Pati segala zikir.
Ertinya: Magnet rahsia-rahsia bagi mereka yang tetap mengamalkannya pada waktu malam dan siang.
Ertinya: Penawar bagi racun yang mujarrab. Menurut kata al-Habib Husein bin Abdullah al-Attas, nama ini dinamakan oleh gurunya al-Habib Ahmad bin Hasan apabila menerangkan kelebihan Ratib al-Habib Umar.
Ertinya: Sumber pencapaian dan kunci bagi pintu penghubung kepada Allah. Nama ini hanya terdapat di Tajul A’ras oleh al-Habib Ali bin Husein yang menerangkan bahawa dalam kitab al-Qirtas yang beliau perolehi tertulis nama Ratib al-Attas sebagai Manhal al-Manal dan tidak Azizul Manal.
Sejarah Ratib
Ratib
ini dikarang oleh al-Habib Umar bin Abdurrahman al-Attas dan sekarang
telah berusia kira-kira 400 tahun. Ratib ini sehingga kini banyak dibaca
di negara-negara seperti di Afrika termasuk Darussalam, Mombassa dan
Afrika Selatan. Juga di England, Burma (Myanmar), India dan
negara-negara Arab. Di Afrika ia disebarkan oleh murid-murid al-Habib
Ahmad bin Hasan seperti al-Habib Ahmad Masyhur al-Haddad dan lain-lain.
Di India, Kemboja dan Burma oleh al-Habib Abdullah bin Alawi al-Attas.
Sehingga sekarang kumpulan-kumpulan ratib al-Habib Umar atau Zawiyah
masih diamalkan di Rangoon dan di beberapa daerah di Burma. Tetapi
mereka lebih terkenal di sana dengan Tariqah al-Attasiyah.
Ratib ini telah lama sampai di Malaya, Singapura, Brunei dan
Indonesia. Antara keterangan ratib ini yang diterbitkan dalam bahasa
Melayu di Singapura adalah sebuah kitab kecil yang bernama Fathu Rabbin-Nas
yang dikarang oleh al-Habib Husein bin Abdullah bin Muhammad bin Mohsen
bin Husein al-Attas. Tarikh selesai karangan ini adalah pada pagi
Jumaat 20hb Jumadil Awal 1342 (20hb Disember 1923). Ia diterbitkan
dengan perbelanjaan C.H Kizar Muhammad Ain Company pengedar kain pelekat
cap kerusi yang beribu pejabat di Madras, India dan dicetak oleh Qalam
Singapura.
Pada tahun 1939, al-Habib Muhammad bin Salim al-Attas telah menerbitkan sebuah kitab yang bernama Miftahul Imdad yang dicetak di Matbaah al-Huda di Pulau Pinang. Kitab ini mengandungi wirid-wirid datuk beliau al-Habib Ahmad bin Hasan al-Attas tetapi terdapat juga ratib al-habib Umar bin Abdurrahman al-Attas di dalamnya.
Pada tahun 1939, al-Habib Muhammad bin Salim al-Attas telah menerbitkan sebuah kitab yang bernama Miftahul Imdad yang dicetak di Matbaah al-Huda di Pulau Pinang. Kitab ini mengandungi wirid-wirid datuk beliau al-Habib Ahmad bin Hasan al-Attas tetapi terdapat juga ratib al-habib Umar bin Abdurrahman al-Attas di dalamnya.
Mengikut
al-Habib Muhammad bin Salem al-Attas, al-Habib Hasan bin Ahmad al-Attas
pada suatu masa dahulu telah mencetak Ratib al-Attas menerusi
percetakannya Mutaaba’ah al-Attas (Al-Attas Press) yang pejabatnya
terletak di Wadi Hasan, Johor Bahru, Malaysia. Percetakan ini bergiat di
Johor pada kira-kira tahun 1927.
Waktu membaca Ratib al-Attas
Disebutkan
di dalam kitab al-Qirtas: “Telah menjadi tradisi bagi para sesepuh
kami, khususnya tradisi dari al-Habib Husein bin Umar membaca Ratib
al-Attas adalah setelah solat Isya’. Kebiasaan itu dilakukan oleh Habib
Husein beserta pengikut-pengikutnya secara turun-temurun kecuali di
bulan Ramadhan. Adapun di bulan Ramadhan bacaan ratib itu dibaca sebelum
solat Isya’. Tetapi bagi yang gemar berzikir banyak yang membaca ratib
al-Attas ini di waktu pagi dan di waktu sore, sebab di antara
kalimat-kalimat yang dizikirkan ada zikir-zikir yang disunnahkan untuk
membacanya di waktu pagi dan di waktu sore seperti tertera di dalam
hadis-hadis Nabi s.a.w.
Dikatakan
oleh Habib Ali bin Hasan al-Attas di dalam kitab al-Qirtas bahawa Habib
Umar suka membaca ratibnya secara rahsia tanpa suara, sebab beliau
menginginkan bacaan ratibnya itu lebih berkesan di hati yang membacanya
dan lebih ikhlas karena Allah. Hal itu sesuai dengan firman Allah:
“Dan sebutlah (nama) Tuhanmu dalam hatimu dengan merendahkan diri dan rasa takut, dan dengan tidak mengeraskan suara, di waktu pagi dan petang, dan janganlah kamu termasuk orang-orang yang lalai”.(Al A’raf: 205)
“Dan sebutlah (nama) Tuhanmu dalam hatimu dengan merendahkan diri dan rasa takut, dan dengan tidak mengeraskan suara, di waktu pagi dan petang, dan janganlah kamu termasuk orang-orang yang lalai”.(Al A’raf: 205)
Dan firman Allah:
“Dan sederhanalah kamu dalam berjalan dan lunakkanlah suaramu. Sesungguhnya seburuk-buruk suara ialah suara keledai”. (Luqman: 19)
“Dan sederhanalah kamu dalam berjalan dan lunakkanlah suaramu. Sesungguhnya seburuk-buruk suara ialah suara keledai”. (Luqman: 19)
Jika
ratib al-Attas ini dibaca secara berkelompok, maka hendaklah dibaca
dengan suara yang tiada terlalu keras dan tiada terlalu pelan, sesuai
dengan firman Allah:
“Dan janganlah kamu mengeraskan suaramu dalam solatmu dan janganlah pula selalu merendahkannya dan carilah jalan tengah di antara keduanya”. (Al-Isra’: 110)
“Dan janganlah kamu mengeraskan suaramu dalam solatmu dan janganlah pula selalu merendahkannya dan carilah jalan tengah di antara keduanya”. (Al-Isra’: 110)
Ratib Habib Umar
Ratib Habib Umar yang diberi nama Azizul Manal Wa Fathu Bab al-Wisol
seperti dikatakan oleh Habib Ali bin Hasan al-Attas di dalam kitab
al-Qirtas bagian kedua juz pertama: “Ratib Habib Umar merupakan hadiah
yang tertinggi dari Allah bagi umat Islam lewat Habib Umar.” Peninggalan
beliau yang paling mahal hanyalah ratib yang beliau tinggalkan bagi
umat ini. Ratib Habib Umar merupakan wirid yang banyak mendatangkan
faedah bagi yang membacanya setiap waktu, terutama bagi yang sedang
menghadapi kesulitan. Al-Habib Isa bin Muhammad al-Habsyi mengatakan
bahawa Habib Umar banyak sekali menyebutkan akan keutamaan-keutamaan
ratib ini. Pernah disebutkan bahawa ketika ada sekelompok orang datang
kepada Habib Umar mengeluh kesulitan pencarian dan lamanya musim kemarau
yang menimpa kepada mereka selama beberapa waktu. Mereka diperintah
membaca Ratib beliau dan dzikir Tauhid. Setelah mereka mengerjakannya,
maka dengan berkat bacaan itu, Allah memberi keluasan hidup bagi mereka.
Menurut
Syeikh Ali Baras, jika Ratib Habib Umar dibacakan bagi penduduk suatu
desa atau bagi suatu keluarga, maka desa itu atau keluarga itu akan
dipelihara oleh Allah dengan peliharaan yang amat ketat. Selanjutnya
Syeikh Ali berkata: “Pernah aku diceritai oleh sebagian orang bahawa
ketika mereka takut menghadapi rampok yang akan menjarah rumah mereka,
maka mereka membaca Ratib Habib Umar sehingga rumah mereka tidak sampai
dijarah oleh kaum perampok itu meskipun jumlah mereka sebanyak 15
orang”.
Dipetik
dari: Kelebihan Ratib: Huraian Ratib al-Habib Umar bin Abdul Rahman
al-Attas, oleh Syed Hassan bin Muhammad al-Attas, Masjid Ba’alwi
Singapura, terbitan Hamid Offset Service
Tidak ada komentar:
Posting Komentar