SEJARAH ROTIB AL-HADDAD
الرَاتِب الشَّهِير
Ratib Al-Haddad
——————————————————————————–
——————————————————————————–
Susunan
الإمام القطب عبد الله بن علوي الحداد
Al-Imam Al-Qutub Abdullah bin Alawi Al-Haddad
——————————————————————————–
——————————————————————————–
Ratib Al-Haddad
Ratib Al-Haddad ini mengambil nama sempena nama penyusunnya, iaitu
Imam Abdullah bin Alawi Al-Haddad, seorang pembaharu Islam (mujaddid)
yang terkenal. Daripada doa-doa dan zikir-zikir karangan beliau, Ratib
Al-Haddad lah yang paling terkenal dan masyhur. Ratib yang bergelar
Al-Ratib Al-Syahir (Ratib Yang Termasyhur) disusun berdasarkan
inspirasi, pada malam Lailatul Qadar 27 Ramadhan 1071 Hijriyah
(bersamaan 26 Mei 1661).
Ratib ini disusun bagi menunaikan permintaan salah seorang murid
beliau, ‘Amir dari keluarga Bani Sa’d yang tinggal di sebuah kampung di
Shibam, Hadhramaut. Tujuan ‘Amir membuat permintaan tersebut ialah bagi
mengadakan suatu wirid dan zikir untuk amalan penduduk kampungnya agar
mereka dapat mempertahan dan menyelamatkan diri daripada ajaran sesat
yang sedang melanda Hadhramaut ketika itu.
Pertama kalinya Ratib ini dibaca ialah di kampung ‘Amir sendiri,
iaitu di kota Shibam setelah mendapat izin dan ijazah daripada Al-Imam
Abdullah Al-Haddad sendiri. Selepas itu Ratib ini dibaca di Masjid
Al-Imam Al-Haddad di Al-Hawi, Tarim dalam tahun 1072 Hijriah bersamaan
tahun 1661 Masehi. Pada kebiasaannya ratib ini dibaca berjamaah bersama
doa dan nafalnya, setelah solat Isya’. Pada bulan Ramadhan ia dibaca
sebelum solat Isya’ bagi mengelakkan kesempitan waktu untuk menunaikan
solat Tarawih. Mengikut Imam Al-Haddad di kawasan-kawasan di mana Ratib
al-Haddad ini diamalkan, dengan izin Allah kawasan-kawasan tersebut
selamat dipertahankan daripada pengaruh sesat tersebut.
Apabila Imam Al-Haddad berangkat menunaikan ibadah Haji, Ratib
Al-Haddad pun mula dibaca di Makkah dan Madinah. Sehingga hari ini Ratib
berkenaan dibaca setiap malam di Bab al-Safa di Makkah dan Bab
al-Rahmah di Madinah. Habib Ahmad bin Zain Al-Habsyi pernah menyatakan
bahawa sesiapa yang membaca Ratib Al-Haddad dengan penuh keyakinan dan
iman dengan terus membaca “ La ilaha illallah” hingga seratus kali
(walaupun pada kebiasaannya dibaca lima puluh kali), ia mungkin
dikurniakan dengan pengalaman yang di luar dugaannya.
Beberapa kebezaan boleh didapati di dalam beberapa cetakan ratib
Haddad ini terutama selepas Fatihah yang terakhir. Beberapa doa ditambah
oleh pembacanya. Al Marhum Al-Habib Ahmad Masyhur bin Taha Al-Haddad
memberi ijazah untuk membaca Ratib ini dan menyarankannya dibaca pada
masa–masa yang lain daripada yang tersebut di atas juga di masa
keperluan dan kesulitan. Mudah-mudahan sesiapa yang membaca ratib ini
diselamatkan Allah daripada bahaya dan kesusahan. Ameen.
Ketahuilah bahawa setiap ayat, doa, dan nama Allah yang disebutkan di
dalam ratib ini telah dipetik daripada Al-Quran dan hadith Rasulullah
S.A.W. Terjemahan yang dibuat di dalam ratib ini, adalah secara ringkas.
Bilangan bacaan setiap doa dibuat sebanyak tiga kali, kerana ia adalah
bilangan ganjil (witir). Ini ialah berdasarkan saranan Imam Al-Haddad
sendiri. Beliau menyusun zikir-zikir yang pendek yang dibaca berulang
kali, dan dengan itu memudahkan pembacanya. Zikir yang pendek ini, jika
dibuat selalu secara istiqamah, adalah lebih baik daripada zikir panjang
yang dibuat secara berkala atau cuai[1]. Ratib ini berbeza daripada
ratib-ratib yang lain susunan Imam Al-Haddad kerana ratib Al-Haddad ini
disusun untuk dibaca lazimnya oleh kumpulan atau jamaah. Semoga usaha
kami ini diberkahi Allah.
—————————————————————————————–
Cerita-cerita yang dikumpulkan mengenai kelebihan RatibAl-Haddad banyak tercatit dalam buku Syarah Ratib Al-Haddad, antaranya;
Telah berkata Habib Abu Bakar bin Abdullah Al-Jufri yang bertempat
tinggal di Seiyun (Hadhramaut): “Pada suatu masa kami serombongan sedang
menuju ke Makkah untuk menunaikan Haji, bahtera kami terkandas tidak
dapat meneruskan perjalanannya kerana tidak ada angin yang menolaknya.
Maka kami berlabuh di sebuah pantai, lalu kami isikan gerbah-gerbah
(tempat isi air terbuat dari kulit) kami dengan air, dan kami pun
berangkat berjalan kaki siang dan malam, kerana kami bimbang akan
ketinggalan Haji. Di suatu perhentian, kami cuba meminum air dalam
gerbah itu dan kami dapati airnya payau dan masin, lalu kami buangkan
air itu. Kami duduk tidak tahu apa yang mesti hendak dibuat.
Maka saya
anjurkan rombongan kami itu untuk membaca Ratib Haddad ini,
mudah-mudahan Allah akan memberikan kelapangan dari perkara yang kami
hadapi itu. Belum sempat kami habis membacanya, tiba-tiba kami lihat
dari kejauhan sekumpulan orang yang sedang menunggang unta menuju ke
tempat kami, kami bergembira sekali. Tetapi bila mereka mendekati kami,
kami dapati mereka itu perompak-perompak yang kerap merampas harta-benda
orang yang lalu-lalang di situ.
Namun
rupanya Allah Ta’ala telah melembutkan hati mereka bila mereka dapati
kami terkandas di situ, lalu mereka memberi kami minum dan mengajak kami
menunggang unta mereka untuk disampaikan kami ke tempat sekumpulan kaum
Syarif*
tanpa diganggu kami sama sekali, dan dari situ kami pun berangkat lagi
menuju ke Haji, syukurlah atas bantuan Tuhan kerana berkat membaca Ratib
ini.
Cerita
ini pula diberitakan oleh seorang yang mencintai keturunan Sayyid,
katanya: “Sekali peristiwa saya berangkat dari negeri Ahsa’i menuju ke
Hufuf. Di perjalanan itu saya terlihat kaum Badwi yang biasanya merampas
hak orang yang melintasi perjalanan itu. Saya pun berhenti dan duduk,
di mana tempat itu pula saya gariskan tanahnya mengelilingiku dan saya
duduk di tengah-tengahnya membaca Ratib ini. Dengan kuasa Tuhan mereka
telah berlalu di hadapanku seperti orang yang tidak menampakku, sedang
aku memandang mereka.”
Begitu juga pernah berlaku semacam itu kepada seorang alim yang mulia, namanya Hasan bin Harun ketika dia keluar bersama-sama teman-temannya dari negerinya di sudut Oman menuju ke Hadhramaut. Di perjalanan mereka terserempak dengan gerombolan perompak, maka dia menyuruh orang-orang yang bersama-samanya membaca Ratib ini. Alhamdulillah, gerombolan perompak itu tidak mengapa-apakan sesiapa pun, malah mereka lalu dengan tidak mengganggu.
Apa
yang diberitakan oleh seorang Arif Billah Abdul Wahid bin Subait
Az-Zarafi, katanya: Ada seorang penguasa yang ganas yang dikenal dengan
nama Tahmas yang juga dikenal dengan nama Nadir Syah. Tahmas ini adalah
seorang penguasa ajam yang telah menguasai banyak dari negeri-negeri di
sekitarannya. Dia telah menyediakan tenteranya untuk memerangi negeri
Aughan.
Sultan
Aughan yang bernama Sulaiman mengutus orang kepada Imam Habib Abdullah
Haddad memberitahunya, bahwa Tahmas sedang menyiapkan tentera untuk
menyerangnya. Maka Habib Abdullah Haddad mengirim Ratib ini dan menyuruh
Sultan Sulaiman dan rakyatnya membacanya. Sultan Sulaiman pun
mengamalkan bacaan Ratib ini dan memerintahkan tenteranya dan sekalian
rakyatnya untuk membaca Ratib i ini dengan bertitah: “Kita tidak akan
dapat dikuasai Tahmas kerana kita ada benteng yang kuat, iaitu Ratib
Haddad ini.” Benarlah apa yang dikatakan Sultan Sulaiman itu, bahwa
negerinya terlepas dari penyerangan Tahmas dan terselamat dari angkara
penguasa yang ganas itu dengan sebab berkat Ratib Haddad ini.
Saudara
penulis Syarah Ratib Al-Haddad ini yang bernama Abdullah bin Ahmad juga
pernah mengalami peristiwa yang sama, iaitu ketika dia berangkat dari
negeri Syiher menuju ke bandar Syugrah dengan kapal, tiba-tiba angin
macet tiada bertiup lagi, lalu kapal itu pun terkandas tidak bergerak
lagi. Agak lama kami menunggu namun tiada berhasil juga. Maka saya
mengajak rakan-rakan membaca Ratib ini , maka tidak berapa lama datang
angin membawa kapal kami ke penujuannya dengan selamat dengan berkat
membaca Ratib ini.
Suatu
pengalaman lagi dari Sayyid Awadh Barakat Asy-Syathiri Ba’alawi ketika
dia belayar dengan kapal, lalu kapal itu telah sesat jalan sehingga
membawanya terkandas di pinggir sebuah batu karang. Ketika itu angin
juga macet tidak dapat menggerakkan kapal itu keluar dari bahayanya.
Kami sekalian merasa bimbang, lalu kami membaca Ratib ini dengan niat
Allah akan menyelamatkan kami. Maka dengan kuasa Allah datanglah angin
dan menarik kami keluar dari tempat itu menuju ke tempat penujuan kami.
Maka kerana itu saya amalkan membaca Ratib ini. Pada suatu malam saya tertidur sebelum membacanya, lalu saya bermimpi Habib Abdullah Haddad datang mengingatkanku supaya membaca Ratib ini, dan saya pun tersedar dari tidur dan terus membaca Ratib Haddad itu.
Maka kerana itu saya amalkan membaca Ratib ini. Pada suatu malam saya tertidur sebelum membacanya, lalu saya bermimpi Habib Abdullah Haddad datang mengingatkanku supaya membaca Ratib ini, dan saya pun tersedar dari tidur dan terus membaca Ratib Haddad itu.
Di
antaranya lagi apa yang diceritakan oleh Syeikh Allamah Sufi murid
Ahmad Asy-Syajjar, iaitu Muhammad bin Rumi Al-Hijazi, dia berkata: “Saya
bermimpi seolah-olah saya berada di hadapan Habib Abdullah Haddad,
penyusun Ratib ini. Tiba-tiba datang seorang lelaki memohon sesuatu
daripada Habib Abdullah Haddad, maka dia telah memberiku semacam rantai
dan sayapun memberikannyakepada orang itu.
Pada hari besoknya, datang kepadaku seorang lelaki dan meminta daripadaku ijazah (kebenaran guru) untuk membaca Ratib Haddad ini, sebagaimana yang diijazahkan kepadaku oleh guruku Ahmad Asy-Syajjar. Aku pun memberitahu orang itu tentang mimpiku semalam, yakni ketika saya berada di majlis Habib Abdullah Haddad, lalu ada seorang yang datang kepadanya. Kalau begitu, kataku, engkaulah orang itu.”
Dari kebiasaan Syeikh Al-Hijazi ini, dia selalu membaca Ratib Haddad ketika saat ketakutan baik di siang hari mahupun malamnya, dan memang jika dapat dibaca pada kedua-dua masa itulah yang paling utama, sebagaimana yang dipesan oleh penyusun Ratib ini sendiri.
Ada seorang dari kota Quds (Syam) sesudah dihayatinya sendiri tentang banyak kelebihan membaca Ratib ini, dia lalu membuat suatu ruang di sudut rumahnya yang dinamakan Tempat Baca Ratib, di mana dikumpulkan orang untuk mengamalkan bacaan Ratib ini di situ pada waktu siang dan malam.
Pada hari besoknya, datang kepadaku seorang lelaki dan meminta daripadaku ijazah (kebenaran guru) untuk membaca Ratib Haddad ini, sebagaimana yang diijazahkan kepadaku oleh guruku Ahmad Asy-Syajjar. Aku pun memberitahu orang itu tentang mimpiku semalam, yakni ketika saya berada di majlis Habib Abdullah Haddad, lalu ada seorang yang datang kepadanya. Kalau begitu, kataku, engkaulah orang itu.”
Dari kebiasaan Syeikh Al-Hijazi ini, dia selalu membaca Ratib Haddad ketika saat ketakutan baik di siang hari mahupun malamnya, dan memang jika dapat dibaca pada kedua-dua masa itulah yang paling utama, sebagaimana yang dipesan oleh penyusun Ratib ini sendiri.
Ada seorang dari kota Quds (Syam) sesudah dihayatinya sendiri tentang banyak kelebihan membaca Ratib ini, dia lalu membuat suatu ruang di sudut rumahnya yang dinamakan Tempat Baca Ratib, di mana dikumpulkan orang untuk mengamalkan bacaan Ratib ini di situ pada waktu siang dan malam.
Di
antaranya lagi, apa yang diberitakan oleh Sayyid Ali bin Hassan,
penduduk Mirbath, katanya: “Sekali peristiwa aku tertidur sebelum aku
membaca Ratib, aku lalu bermimpi datang kepadaku seorang Malaikat
mengatakan kepadaku: “Setiap malam kami para Malaikat berkhidmat buatmu
begini dan begitu dari bermacam-macam kebaikan, tetapi pada malam ini
kami tidak membuat apa-apa pun kerana engkau tidak membaca Ratib. Aku
terus terjaga dari tidur lalu membaca Ratib Haddad itu dengan
serta-merta.
Setengah
kaum Sayyid bercerita tentang pengalamannya: “Jika aku tertidur ketika
aku membaca Ratib sebelum aku menghabiskan bacaannya, aku bermimpi
melihat berbagai-bagai hal yang menggerunkan, tetapi jika sudah
menghabiskan bacaannya, tiada pula bermimpi apa-apa pun.”
Di
antara yang diberitakan lagi, bahawa seorang pecinta kaum Sayyid,
Muhammad bin Ibrahim bin Muhammad Mughairiban yang tinggal di negeri
Shai’ar, dia bercerita: “Dari adat kebiasaan Sidi Habib Zainul Abidin
bin Ali bin Sidi Abdullah Haddad yang selalu aku berkhidmat kepadanya
tidak pernah sekalipun meninggalkan bacaan Ratib ini. Tiba-tiba suatu
malam kami tertidur pada awal waktu Isya, kami tiada membaca Ratib dan
tiada bersembahyang Isya, semua orang termasuk Sidi Habib Zainul Abidin.
Kami tiada sedarkan diri melainkan di waktu pagi, di mana kami dapati
sebahagian rumah kami terbakar.
Kini tahulah kami bahawa semua itu berlaku kerana tiada membaca Ratib ini. Sebab itu kemudiannya kami tidak pernah meninggalkan bacaannya lagi, dan apabila sudah membacanya kami merasa tenteram, tiada sesuatupun yang akan membahayakan kami, dan kami tiada bimbang lagi terhadap rumah kami, meskipun ia terbuat dari dedaunan korma, dan bila kami tiada membacanya, hati kami tidak tenteram dan selalu kebimbangan.”
Kini tahulah kami bahawa semua itu berlaku kerana tiada membaca Ratib ini. Sebab itu kemudiannya kami tidak pernah meninggalkan bacaannya lagi, dan apabila sudah membacanya kami merasa tenteram, tiada sesuatupun yang akan membahayakan kami, dan kami tiada bimbang lagi terhadap rumah kami, meskipun ia terbuat dari dedaunan korma, dan bila kami tiada membacanya, hati kami tidak tenteram dan selalu kebimbangan.”
Saya
rasa cukup dengan beberapa cerita yang saya sampaikan di sini mengenai
kelebihan Ratib ini dan anda sendiri dapat meneliti bicara yang saya
catitkan di sini, sehingga Sidi Habib Muhammad bin Zain bin Semait
sendiri pernah mengatakan dalam bukunya Ghayatul Qasd Wal Murad,
bahawa roh Saiyidina penyusun Ratib ini akan hadir apabila dibaca Ratib
ini, dan di sana ada lagi rahasia-rahasia kebatinan yang lain yang
dapat dicapai ketika membacanya dan ini adalah mujarab dan benar-benar
mujarab, tiada perlu diragukan lagi.
Berkata Habib Alwi bin Ahmad, penulis Syarah Ratib Al-Haddad: “Siapa yang melarang orang membaca Ratib ini dan juga wirid-wirid para salihin, nescaya dia akan ditimpa bencana yang berat daripada Allah Ta’ala, dan hal ini pernah berlaku dan bukan omong-omong kosong.”
Berkata Sidi Habib Muhammad bin Zain bin Semait Ba’alawi di dalam kitabnya Ghayatul Qasd Wal Murad: Telah berkata Saiyidina Habib Abdullah Haddad: “Sesiapa yang menentang atau membangkang orang yang membaca Ratib kami ini sama ada secara terang-terangan atau disembunyikan pembangkangannya itu akan mendapat bencana seperti yang ditimpa ke atas orang-orang yang membelakangi zikir dan wirid atau yang lalai hati mereka dari berzikir kepada Allah Ta’ala.
Allah Ta’ala berfirman:
“Dan barangsiapa yang berpaling dari mengingatiKu, maka baginya akan ditakdirkan hidup yang sempit.” ( Thaha: 124 )
Allah berfirman lagi: “Dan barangsiapa yang berpaling dari mengingati Tuhan Pemurah, Kami balakan baginya syaitan yang diambilnya menjadi teman.” ( Az-Zukhruf: 36 )
Allah berfirman lagi: “Dan barangsiapa yang berpaling dari mengingai Tuhannya, Kami akan melorongkannya kepada seksa yang menyesakkan nafas.” ( Al-Jin: 17)Apa lagi yang hendak diterangkan mengenai Ratib ini untuk mendorong anda supaya melazimkan diri mengamalkan bacaannya setiap hari, sekurang-kurangnya sehari setiap malam, mudah-mudahan anda akan terbuka hati untuk melakukannya dan mendapat faedah daripada amalan ini.
Berkata Habib Alwi bin Ahmad, penulis Syarah Ratib Al-Haddad: “Siapa yang melarang orang membaca Ratib ini dan juga wirid-wirid para salihin, nescaya dia akan ditimpa bencana yang berat daripada Allah Ta’ala, dan hal ini pernah berlaku dan bukan omong-omong kosong.”
Berkata Sidi Habib Muhammad bin Zain bin Semait Ba’alawi di dalam kitabnya Ghayatul Qasd Wal Murad: Telah berkata Saiyidina Habib Abdullah Haddad: “Sesiapa yang menentang atau membangkang orang yang membaca Ratib kami ini sama ada secara terang-terangan atau disembunyikan pembangkangannya itu akan mendapat bencana seperti yang ditimpa ke atas orang-orang yang membelakangi zikir dan wirid atau yang lalai hati mereka dari berzikir kepada Allah Ta’ala.
Allah Ta’ala berfirman:
“Dan barangsiapa yang berpaling dari mengingatiKu, maka baginya akan ditakdirkan hidup yang sempit.” ( Thaha: 124 )
Allah berfirman lagi: “Dan barangsiapa yang berpaling dari mengingati Tuhan Pemurah, Kami balakan baginya syaitan yang diambilnya menjadi teman.” ( Az-Zukhruf: 36 )
Allah berfirman lagi: “Dan barangsiapa yang berpaling dari mengingai Tuhannya, Kami akan melorongkannya kepada seksa yang menyesakkan nafas.” ( Al-Jin: 17)Apa lagi yang hendak diterangkan mengenai Ratib ini untuk mendorong anda supaya melazimkan diri mengamalkan bacaannya setiap hari, sekurang-kurangnya sehari setiap malam, mudah-mudahan anda akan terbuka hati untuk melakukannya dan mendapat faedah daripada amalan ini.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar